Jagodno

Forum osiedla Cztery Pory Roku
Dzisiaj jest wt gru 24, 2024 6:17 pm

Strefa czasowa UTC+2godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 72 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4  Następna
Autor Wiadomość
PostZamieszczono: czw sty 12, 2012 8:06 pm 
Offline
CPR Vertical Team
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw mar 02, 2006 1:05 pm
Posty: 6927
Mieszkaniec osiedla: Nie
Ale ja nie napisałem, że to jedyny powód odcinania turbiny i jej naprawy!
A diagnoza to nie tylko odczytanie kodów błędów, które się zapisały. W moim przypadku zapisywał się tylko ogólny kod oznaczający przeładownie czegoś tam i tyle. Z tego niewiele dało się powiedzieć. Dokładniejsza diagnoza to pełne logi statyczne i dynamiczne robione w kilku próbach, podczas których zapisujemy wartości różnych czujników, wskaźników i czegoś tam jeszcze.

_________________
Wolna sobota to i wolny jestem. Nie robię!


Na górę
 Wyświetl profil  
 
PostZamieszczono: czw sty 12, 2012 9:18 pm 
Offline

Rejestracja: pt lis 25, 2005 1:08 am
Posty: 2053
Mieszkaniec osiedla: Tak
Koti pisze:
Turbiny wytrzymujące 300 000 kilometrów to moim zdaniem chlubne wyjątki

trzecim dieslem (VW golf, caddy) właśnie dobijam do 300k i nic z turbiną się nie dzieje... wszystkie auta u mnie w firmie (VW, AUDI) osiągają 300k bez większych problemów (jeśli chodzi o turbinę bo koło dwumasowe to inna sprawa ;) ). znam mnówstwo ludzi którzy dawno juz przekroczyli 300k i turbiny nie ruszali. hmmm... chyba muszę się z tym twierdzeniem nie zgodzić 8)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
PostZamieszczono: czw sty 12, 2012 9:44 pm 
Offline

Rejestracja: czw lis 18, 2004 7:43 pm
Posty: 3622
Mieszkaniec osiedla: Nie
to ja pisze:
Koti pisze:
Turbiny wytrzymujące 300 000 kilometrów to moim zdaniem chlubne wyjątki

trzecim dieslem (VW golf, caddy) właśnie dobijam do 300k i nic z turbiną się nie dzieje... wszystkie auta u mnie w firmie (VW, AUDI) osiągają 300k bez większych problemów (jeśli chodzi o turbinę bo koło dwumasowe to inna sprawa ;) ). znam mnówstwo ludzi którzy dawno juz przekroczyli 300k i turbiny nie ruszali. hmmm... chyba muszę się z tym twierdzeniem nie zgodzić 8)

no widzisz, a ja nie raz słyszałem odwrotne opinie. I widziałem niejedną padniętą turbinę (u siebie jedną na 4 auta), więc pozostaniemy przy swoich zdaniach


Na górę
 Wyświetl profil  
 
PostZamieszczono: pt sty 13, 2012 5:38 am 
Offline

Rejestracja: pt lis 25, 2005 1:08 am
Posty: 2053
Mieszkaniec osiedla: Tak
skoro padła jedna na cztery to czemu wyjątkami są te działające? chyba odwrotnie?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
PostZamieszczono: pt sty 13, 2012 9:23 am 
Offline

Rejestracja: czw lis 18, 2004 7:43 pm
Posty: 3622
Mieszkaniec osiedla: Nie
to ja pisze:
skoro padła jedna na cztery to czemu wyjątkami są te działające? chyba odwrotnie?

chyba nie. 25% to mało?
Moje zdanie jest takie, że turbo w TDI to jednak jedna z delikatniejszych części. I proszę mi tu nie pisać o potrzebie specjalnego traktowania, nie gaszeniu silnika po "wstawianiu" itp. Jasne że są sprężarki działające bez awarii, ale zbyt dużo widziałem tych padniętych, żeby twierdzić, że są całkiem miodzio i się nie psują w ogóle, co chyba sugerujesz


Na górę
 Wyświetl profil  
 
PostZamieszczono: pt sty 13, 2012 10:13 am 
Offline

Rejestracja: sob mar 27, 2004 11:19 pm
Posty: 1211
Mieszkaniec osiedla: Tak
to jak w końcu z tym turbo? dobre-złe?
czy ktoś z Was może wyrazić opinie o silnikach TFSI (benzyna + turbo)?
pzdr


Na górę
 Wyświetl profil  
 
PostZamieszczono: pt sty 13, 2012 10:49 am 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz sty 21, 2007 9:19 pm
Posty: 265
Lokalizacja: C3
Koti pisze:
to ja pisze:
skoro padła jedna na cztery to czemu wyjątkami są te działające? chyba odwrotnie?

chyba nie. 25% to mało?
Moje zdanie jest takie, że turbo w TDI to jednak jedna z delikatniejszych części. I proszę mi tu nie pisać o potrzebie specjalnego traktowania, nie gaszeniu silnika po "wstawianiu" itp. Jasne że są sprężarki działające bez awarii, ale zbyt dużo widziałem tych padniętych, żeby twierdzić, że są całkiem miodzio i się nie psują w ogóle, co chyba sugerujesz


Dziwne masz podejście?
Wziąłeś pod uwagę tylko 4 swoje auta i w twoim przypadku 1/4 turbin padła. Gdybyś ograniczył sie do 3 aut i nie kupił tego felernego egzemplarza, to turbo nie padłoby w ani jednym twoim aucie i przyjąłbyś niezawodność tych elementów w 100% co oczywiście jest nieprawdą. W sytuacji gdybyś kupił tylko jedno auto i tak by się złożyło, ze byłoby to z tym turbo co padło, to trzeba by przyjąć, ze 100% turbo VW jest do bani. Tak samo jest z twoim 25%. 8)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
PostZamieszczono: pt sty 13, 2012 11:49 am 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt kwie 06, 2004 8:54 am
Posty: 793
Lokalizacja: N51 20' 11.8" _________E16 38' 1.0"
Mieszkaniec osiedla: Tak
Zaraz sobie do gardeł skoczycie a prawda jest gdzieś po środku.
Silników TDI by VAG jest pierdylion. Były/są 3 generacje tych motorów, VP, PD i CR. Każdy z nich w różnych wersjach mocy (od 60KM do ~170KM). Do tego dochodzi montaż poprzeczny (np. golfy, octawie, A3) i wzdłużny (A4 itp), czyli różne kolektory i downpipes. Turbiny dostarczało chyba ze 3 producentów (najczęściej Garrett) - zdarzało się, że do tego samego motoru (to samo oznaczenie) były montowane 2 lub 3 różne.

Reasumując - można powiedzieć, że co auto to inna turbina. Moje doświadczenie to 2 Sharany, w których po 200kkm (+/-5kkm) padły 2 identyczne turbiny Garrett. Zbieg okoliczności? Nie, tak mają. Silnik PD (pompowtryskiwacze) AUY (115KM).

_________________
Obrazek
no tears to cry, no feelings left
the species has amused itself to death


Na górę
 Wyświetl profil  
 
PostZamieszczono: pt sty 13, 2012 10:34 pm 
Offline

Rejestracja: czw lis 18, 2004 7:43 pm
Posty: 3622
Mieszkaniec osiedla: Nie
groszek pisze:
Koti pisze:
to ja pisze:
skoro padła jedna na cztery to czemu wyjątkami są te działające? chyba odwrotnie?

chyba nie. 25% to mało?
Moje zdanie jest takie, że turbo w TDI to jednak jedna z delikatniejszych części. I proszę mi tu nie pisać o potrzebie specjalnego traktowania, nie gaszeniu silnika po "wstawianiu" itp. Jasne że są sprężarki działające bez awarii, ale zbyt dużo widziałem tych padniętych, żeby twierdzić, że są całkiem miodzio i się nie psują w ogóle, co chyba sugerujesz


Dziwne masz podejście?
Wziąłeś pod uwagę tylko 4 swoje auta i w twoim przypadku 1/4 turbin padła. Gdybyś ograniczył sie do 3 aut i nie kupił tego felernego egzemplarza, to turbo nie padłoby w ani jednym twoim aucie i przyjąłbyś niezawodność tych elementów w 100% co oczywiście jest nieprawdą. W sytuacji gdybyś kupił tylko jedno auto i tak by się złożyło, ze byłoby to z tym turbo co padło, to trzeba by przyjąć, ze 100% turbo VW jest do bani. Tak samo jest z twoim 25%. 8)

Dodam jeszcze że jedno z pozostałych 3 aut ma teraz około 170 000 przebiegu i już powoli zaczynają się problemy z turbiną. Usłyszałem, że już parę razy "się powiesiła". To już więcej niż 25%... Ile tych aut mam wziąć pod uwagę skoro pytasz? W firmie jeszcze jeden kolega ma kompletnie walniętą turbinę (po przejechaniu ponad 240 000), do wymiany.
W zasadzie Pieszy opisał dokładnie to co mam na myśli. Nie potępiam jednoznacznie turbin, stwierdziłem tylko, że jak masz pecha i coś ma się zacząć poważnego sypać w dieslach z turbinami, to właśnie przeważnie one jako jedne z pierwszych.
Cwane też jest podejście serwisów do tego tematu, jeśli masz wrażnie i słyszysz głośniejsze gwizdanie to zawsze powiedzą ci, że to taka uroda i żeby jeździć. Komputer raczej nic nie pokaże... A potem mija gwarancja i jeśli masz farta to nic się nie dzieje, a jeśli nie, to pewnego dnia przy wyprzedzaniu nagle czujesz, jakby ci auto "chodziło na trzy gary"


Na górę
 Wyświetl profil  
 
PostZamieszczono: pt sty 13, 2012 10:44 pm 
Offline
CPR Vertical Team
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw mar 02, 2006 1:05 pm
Posty: 6927
Mieszkaniec osiedla: Nie
Koti pisze:
to ja pisze:
skoro padła jedna na cztery to czemu wyjątkami są te działające? chyba odwrotnie?

chyba nie. 25% to mało?

Wynika z tego, że 75% to mniej niz 25%. Ciekawe, ciekawe.

_________________
Wolna sobota to i wolny jestem. Nie robię!


Na górę
 Wyświetl profil  
 
PostZamieszczono: pt sty 13, 2012 10:53 pm 
Offline

Rejestracja: czw lis 18, 2004 7:43 pm
Posty: 3622
Mieszkaniec osiedla: Nie
Wybra pisze:
Koti pisze:
to ja pisze:
skoro padła jedna na cztery to czemu wyjątkami są te działające? chyba odwrotnie?

chyba nie. 25% to mało?

Wynika z tego, że 75% to mniej niz 25%. Ciekawe, ciekawe.

pomyśl nad tym dziś wieczorem. I jutro. Przeanalizuj to także na komputerze


Na górę
 Wyświetl profil  
 
PostZamieszczono: pt sty 13, 2012 10:58 pm 
Offline
CPR Vertical Team
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw mar 02, 2006 1:05 pm
Posty: 6927
Mieszkaniec osiedla: Nie
Koti pisze:
Wybra pisze:
Koti pisze:
to ja pisze:
skoro padła jedna na cztery to czemu wyjątkami są te działające? chyba odwrotnie?

chyba nie. 25% to mało?

Wynika z tego, że 75% to mniej niz 25%. Ciekawe, ciekawe.

pomyśl nad tym dziś wieczorem. I jutro. Przeanalizuj to także na komputerze

Pozostawiam to tobie. Średnio rozgarnięta istota, że nie powiem - człowiek - używając głowy zobaczy, że z takiej próby nie dostaniesz p-stwa pomiędzy 0 i 25%. Ale jak ktoś woli wyciągać z tego "badania" wnioski i szerzyć je opinii publicznej :lol: Możesz nawet uchodzić za "badacza" :lol:

_________________
Wolna sobota to i wolny jestem. Nie robię!


Na górę
 Wyświetl profil  
 
PostZamieszczono: pt sty 13, 2012 11:11 pm 
Offline

Rejestracja: czw lis 18, 2004 7:43 pm
Posty: 3622
Mieszkaniec osiedla: Nie
wyber, czy ty masz tak zgorzkniałe życie że postanowiłeś przywalać się do kogokolwiek w najdurniejszych nawet sprawach? Napisałem że na 4 auta w jednym padła mi turbina, teraz wiem że pada w jednym z poprzednich, a ty zaczynasz snuć jakieś statystyczne, nic tu nie wnoszące brednie. Już nie wpsomnę o obraźliwych epitetach o rozgarnięciu. O co ci chodzi że zaczynasz tak pajacować?
ps gdzie ja napisałem że 25% to więcej geniuszu?


Ostatnio zmieniony pt sty 13, 2012 11:15 pm przez Koti, łącznie zmieniany 1 raz

Na górę
 Wyświetl profil  
 
PostZamieszczono: pt sty 13, 2012 11:13 pm 
Offline
CPR Vertical Team
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw mar 02, 2006 1:05 pm
Posty: 6927
Mieszkaniec osiedla: Nie
Koti pisze:
groszek pisze:
Koti pisze:
to ja pisze:
skoro padła jedna na cztery to czemu wyjątkami są te działające? chyba odwrotnie?

chyba nie. 25% to mało?
Moje zdanie jest takie, że turbo w TDI to jednak jedna z delikatniejszych części. I proszę mi tu nie pisać o potrzebie specjalnego traktowania, nie gaszeniu silnika po "wstawianiu" itp. Jasne że są sprężarki działające bez awarii, ale zbyt dużo widziałem tych padniętych, żeby twierdzić, że są całkiem miodzio i się nie psują w ogóle, co chyba sugerujesz


Dziwne masz podejście?
Wziąłeś pod uwagę tylko 4 swoje auta i w twoim przypadku 1/4 turbin padła. Gdybyś ograniczył sie do 3 aut i nie kupił tego felernego egzemplarza, to turbo nie padłoby w ani jednym twoim aucie i przyjąłbyś niezawodność tych elementów w 100% co oczywiście jest nieprawdą. W sytuacji gdybyś kupił tylko jedno auto i tak by się złożyło, ze byłoby to z tym turbo co padło, to trzeba by przyjąć, ze 100% turbo VW jest do bani. Tak samo jest z twoim 25%. 8)

Dodam jeszcze że jedno z pozostałych 3 aut ma teraz około 170 000 przebiegu i już powoli zaczynają się problemy z turbiną. Usłyszałem, że już parę razy "się powiesiła". To już więcej niż 25%... Ile tych aut mam wziąć pod uwagę skoro pytasz? W firmie jeszcze jeden kolega ma kompletnie walniętą turbinę (po przejechaniu ponad 240 000), do wymiany.
W zasadzie Pieszy opisał dokładnie to co mam na myśli. Nie potępiam jednoznacznie turbin, stwierdziłem tylko, że jak masz pecha i coś ma się zacząć poważnego sypać w dieslach z turbinami, to właśnie przeważnie one jako jedne z pierwszych.
Cwane też jest podejście serwisów do tego tematu, jeśli masz wrażnie i słyszysz głośniejsze gwizdanie to zawsze powiedzą ci, że to taka uroda i żeby jeździć. Komputer raczej nic nie pokaże... A potem mija gwarancja i jeśli masz farta to nic się nie dzieje, a jeśli nie, to pewnego dnia przy wyprzedzaniu nagle czujesz, jakby ci auto "chodziło na trzy gary"

Pokaże, pokaże. Coś pokaże.

Specjalnie dla ciebie na szybko wklejam fragment instrukcji z częścią - diagnostyka turbiny w TDI. Ale szanuję twój "odmienny" pogląd :lol:

turbina
niem.: turbolader
pojęcia związane z turbiną:
- N75 [LDR] zawór regulujący ciśnienie doładowania [niem.: Ladedruckregelventil];
- DTC 00575.

1. diagnostykę rozpoczynamy od upewnienia się, iż lmm działa poprawnie oraz, że dynamika gazów spalinowych nie jest niczym zakłócona.


2. dokonujemy analizę grupy 011BS w próbie statycznej.
ECU zwiększy obroty [w różnych zakresach - w zależności od typu silnika]. należy zwrócić uwagę na regularność ciśnień w poz. 3 oraz na poz. 4 - czyli działanie N75.
zasadą jest, że w chwili przełączenia się w tryb OFF N75 osiąga wartość 0.0%, a ciśnienie w poz. 2 spada i utrzymuje się na stałym poziomie.
w trybie ON: N75 osiąga wartość 100%, ciśnienie w poz. 2 wzrasta i utrzymuje stałą wartość.




do prawidłowej oceny działania kierownic potrzebna jest obserwacja tzw. sztangi - dokonujemy ją w ten sposób: Film instruktażowy - prawidłowa obserwacja pracy sztangi w turbinie po włączeniu Basic Settings w grupie 011.


3. dokonujemy analizę grupy 011 w próbie dynamicznej.
wartości z pozycji 2 są tzw. wartościami żądanymi przez mapę - innymi słowy - wartość ciśnienia doładowania powinna wynosić tyle, ile wskazuje poz. 2.
poz. 3 wskazuje rzeczywistą wartość ciśnienia doładowania.
w przypadku sprawnej turbiny wartości te powinny się pokrywać.




jeżeli wartość z poz. 3 jest większa niż wartość z poz. 2, to mamy do czynienia z przeładowaniem, co skończyć może się trybem awaryjnym [tzw. notlauf] potwierdzonym zapisaniem się błędu 00575 w ECU. przyczyną tego stanu rzeczy może być wadliwe działanie N75, kierownic turbosprężarki bądź inne uszkodzenie.

jeżeli wartość w poz. 3 jest niższa niz w poz. 2, to spowodowane może być to uszkodzeniem turbosprężarki, zaburzoną dynamiką gazów spalinowych [np. zatkany katalizator] bądź problemem związanym z podciśnieniem.

_________________
Wolna sobota to i wolny jestem. Nie robię!


Na górę
 Wyświetl profil  
 
PostZamieszczono: pt sty 13, 2012 11:19 pm 
Offline

Rejestracja: czw lis 18, 2004 7:43 pm
Posty: 3622
Mieszkaniec osiedla: Nie
tak się składa że mimo tych mądrości wielokrotnie jeździłem z tym Golfem do motorpolu i tam pod okiem moich dwóch dobrych znajomych (pracowników), którym ufam bardziej niż tobie, sprawdzali na komputerze. I nie pokazało nie pokazało. Pokazało dopiero na włączonym trybie awaryjnym. Ale oczywiście to twoje mądrości sa nieomylne. Ja wiem tylko tyle, nie będą mechanikiem samochodowym. Ale ty przecież jesteś znanym autorytetem w tej dziedzinie i masz instrukcje na szybko do wklejania...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
PostZamieszczono: pt sty 13, 2012 11:36 pm 
Offline

Rejestracja: pt lis 25, 2005 1:08 am
Posty: 2053
Mieszkaniec osiedla: Tak
wy tak na poważnie czy se jaja robicie?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
PostZamieszczono: sob sty 14, 2012 3:44 pm 
Offline
CPR Vertical Team
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw mar 02, 2006 1:05 pm
Posty: 6927
Mieszkaniec osiedla: Nie
Koti pisze:
tak się składa że mimo tych mądrości wielokrotnie jeździłem z tym Golfem do motorpolu i tam pod okiem moich dwóch dobrych znajomych (pracowników), którym ufam bardziej niż tobie, sprawdzali na komputerze. I nie pokazało nie pokazało. Pokazało dopiero na włączonym trybie awaryjnym. Ale oczywiście to twoje mądrości sa nieomylne. Ja wiem tylko tyle, nie będą mechanikiem samochodowym. Ale ty przecież jesteś znanym autorytetem w tej dziedzinie i masz instrukcje na szybko do wklejania...

bardziej ufam mądrościom nieznajomych wyjadaczy profilowanego forum niż tobie, więc będę się trzymał ich doświadczeń niż twoich badań, mistrzu wnioskowania, badaczu, eksperymentatorze

_________________
Wolna sobota to i wolny jestem. Nie robię!


Na górę
 Wyświetl profil  
 
PostZamieszczono: sob sty 14, 2012 4:10 pm 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt mar 30, 2004 4:16 pm
Posty: 6643
Mieszkaniec osiedla: Tak
http://bash.org.pl/2258243/

<@szuwar> ja zdalem sobie sprawe ostatnio ze spolecznosci sie tworza wokolo wszystkiego
<@szuwar> tez chcialem cos malo istotnego kupic szlik czy inne majtki
<@szuwar> wszedlem na net zeby zobaczyc cene mniej wiecej
<@szuwar> i sie okazalo ze jest cala spolecznosc zbudowana naokolo tego
<@szuwar> i maja fora
<@szuwar> gdzie sie wyzywaja od chujow
<@szuwar> to samo dotyczy lampki nocnej

_________________
"Spisane będą czyny i rozmowy, tylko nikomu za ch... nie będzie się chciało tego czytać."


Na górę
 Wyświetl profil  
 
PostZamieszczono: sob sty 14, 2012 6:56 pm 
Offline

Rejestracja: czw lis 18, 2004 7:43 pm
Posty: 3622
Mieszkaniec osiedla: Nie
Wybra pisze:
Koti pisze:
tak się składa że mimo tych mądrości wielokrotnie jeździłem z tym Golfem do motorpolu i tam pod okiem moich dwóch dobrych znajomych (pracowników), którym ufam bardziej niż tobie, sprawdzali na komputerze. I nie pokazało nie pokazało. Pokazało dopiero na włączonym trybie awaryjnym. Ale oczywiście to twoje mądrości sa nieomylne. Ja wiem tylko tyle, nie będą mechanikiem samochodowym. Ale ty przecież jesteś znanym autorytetem w tej dziedzinie i masz instrukcje na szybko do wklejania...

bardziej ufam mądrościom nieznajomych wyjadaczy profilowanego forum niż tobie, więc będę się trzymał ich doświadczeń niż twoich badań, mistrzu wnioskowania, badaczu, eksperymentatorze

ok, to podsumuję bezsensowną dyskusję:
Jak to zwykle robisz, po pewnym czasie w dyskusji stosujesz inwektywy i szydzenie wynikające z .... (tu można sobie wstawić co się chce).Obdarzasz nimi ludzi, kiedy coś ci nie pasuje. To na temat kultury. Na temat turbin ja tylko opisałem moje doświadczenia z jazdy kilkoma dieslami (zawsze od nowości), które to w zasadzie lubię i jeżdżę nimi od ponad 10 lat. Przejechałem nimi około 700 000 km, więc jest to jakaś tam już liczba, gdzie można się podzielić swoimi wnioskami. I są to fakty, które przerobiłem na własnej skórze. Ty, o ile pamiętam zakupiłeś używanego diesla jakieś 3 czy 4 lata temu, no może więcej. Czy przejechałeś chociaż z 50 000 (to i tak nic, no ale już coś...)? Czy miałeś jeszcze jakiegoś innego diesla? Czy wobec tego twoje mądrości o "ustawieniach kierownic" itp, i wklejanki bazują na własnych doświadczeniach czy - co sam piszesz - internetowych "nieznajomych wyjadaczy z profilowanych for"? Jeśli to drugie - co podejrzewam - to życzę powodzenia w dalszym mentorstwie we wszystkich tematach świata, bo przecież zawsze można znaleźć i małpować wypowiedzi nieznajomych specjalistów z internetu


Na górę
 Wyświetl profil  
 
PostZamieszczono: sob sty 14, 2012 7:35 pm 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt paź 29, 2004 9:48 pm
Posty: 1004
Lokalizacja: daleko
Mieszkaniec osiedla: Nie
dajcie już spokój, ropa drożeje jak szalona, czas się przerzucić na LPG... ;-)

_________________
Krzysztof vel kartrait


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 72 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4  Następna

Strefa czasowa UTC+2godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 85 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group