Rejestracja: wt kwie 06, 2004 8:54 am Posty: 793 Lokalizacja: N51 20' 11.8" _________E16 38' 1.0"
Mieszkaniec osiedla: Tak
|
bzyko pisze: wm pisze: 4 litry benzyny to odpowiednik 1kg wodoru. Do wyprodukowania 1kg wodoru potrzebujemy zawartość 83 akumulatorów 55Ah. Lub godzinnej pracy silnika spalinowego podającego moc 68KM na prądnicę która rozkłada wodę na tlen i wodór (w idealnych warunkach). Taki silnik spali o wiele więcej niż 4 litry benzyny bo oczywiście energia wydana na produkcję wodoru nie zwraca się nigdy w całości i dlatego wodór jako paliwo to kompletna bzdura... A ile litrów benzyny potrzeba do wyprodukowania 1 litra tejże benzyny z ropy ?? Pozyskiwanie wodoru i jego magazynowanie jest teraz istotnie problematyczne. Ale wciąż są prowadzone badania nowych, tańszych sposobów jego uzyskania więc nie ryzykowałbym twierdzenia że wodór jako paliwo to kompletna bzdura(…) To wróćmy do tematu jak już wodór jako paliwo trafi pod strzechy, OK? Pewnie za jakieś 10 lat Tu jeszcze artykuł na poparcie tego co pisałem wyżej: http://blogsilnika.blogspot.com/2009/11 ... mysla.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank bzyko pisze: wm pisze: (…) Pieszy pisze: Nikt za to nie zauważa, że 50 km od stacji benzyn...(sorry) elektrycznej stoi elektrownia i wyrzuca w atmosferę całe tony zanieczyszczeń produkując prąd. Oczywiście produkuje go ze stratami, później straty mamy podczas przesyłu i magazynowania (akumulatory). Na końcu swoje doda silnik napędzający tak pojazd. Suma-sumarum sprawność całego takiego łańcuszka zapewne niewiele różni się od sprawności silnika spalinowego. Różnica jest taka, że nowoczesne silniki spalinowe emitują bardzo mało zanieczyszczeń. Mamy katalizatory, normy euro itp. Za to elektrownia - sami wiecie. Jak ktoś kiedyś był w pobliżu Turowa czy innej tego typu elektrowni to wie o czym mówię.
A policzyłeś koszty produkcji paliwa do silników spalinowych ?? Ile zanieczyszczeń wyrzucają rafinerie ?? No i koszty polityczne tego że są kraje które mają więcej ropy niż inne ?? Ja nie, ale ktoś inny to zrobił. Prawda, nie ma tam uwzględnionej produkcji (rafinacji) ropy, ale jest to stosunkowo czysty ekologicznie proces. Proszę (cytując za stroną blogsilnika.blogspot.com) Ekobilans samochodów elektrycznych Zwolennicy samochodów elektrycznych twierdzą, że są one ekologiczne i ekonomiczne - nie emitują spalin, a ich "tankowanie" kosztuje grosze. Niestety rzeczywistość nigdy nie jest czarno-biała...
Emisja CO2 Wyprodukowanie energii elektrycznej, w większości przypadków, skutkuje emisją tlenku węgla IV (CO2). Wytworzenie 1 kWh prądu [1]:
* z węgla to 955 g CO2 * z ropy naftowej to 893 g CO2 * z gazu ziemnego (CNG) to 599 CO2
Samochód elektryczny klasy średniej będzie zużywał ok. 20 kWh/100 km, co daje:
* z węgla: 20 kWh/100 km*955 g CO2/kWh=191 g CO2/km * z ropy: 20 kWh/100 km*893 g CO2/kWh=179 g CO2/km * z gazu: 20 kWh/100 km*599 g CO2/kWh=120 g CO2/km
Nie widać tu korzyści, w stosunku do samochodów napędzanych silnikami spalinowymi. Dla porównania wyniki dla spalinowego VW Passata:
* Passat 1.4 TSI Ecofuel (CNG) 150 KM: 119 g CO2/km * Passat 1.8 TSI (benzyna) 160 KM: 180 g CO2/km
Zapotrzebowanie na energię Zakładam, że statystyczny samochód przejeżdża 15000 km/rok, zużywając 20 kWh/100 km. Owocuje to zapotrzebowaniem na energię wynoszącym 3000 kWh/rok. W Polsce mamy ok. 15 mln samochodów osobowych. Jeśli każdy byłby elektryczny, to sumaryczne zużycie wyniosłoby 45 TWh/rok - bez uwzględniania strat przesyłu, ładowania i rozładowywania. Całkowita, roczna produkcja energii elektrycznej (dane za rok 2005) w Polsce [2] wyniosła 156 TWh. Dodatkowe 45 TWh wymusiłoby budowę dwóch dodatkowych elektrowni klasy Bełchatowa [3]! Mało tego, należałoby wzmocnić linie przesyłowe - ktoś by musiał za to zapłacić... Kto? Wszyscy, w rachunkach za prąd. Nawet ci, którzy jeżdżą tylko rowerem.
Emisja spalin w polskich realiach W Bełchatowie:
* CO2 1080 g/kWh (więcej niż ogólnie przyjęte 955 g/kWh, które wykorzystałem wcześniej) * SO2 3,54 g/kWh * NOx 1,5 g/kWh * pyły 0,15 g/kWh
Czyli samochód zużywający 20 kWh/100 km przyczyniłby się do emisji:
* CO2 218 g/km * SO2 0,708 g/km * NOx 0,3 g/km * pyły 0,03 g/km
Tak by było, gdyby pobierał prąd bezpośrednio z elektrowni. W rzeczywistości emisja będzie wyższa - należy pamiętać o stratach przesyłu energii elektrycznej!
Tu samochód ze silnikiem spalinowym okazuje się bardziej ekologiczny. Żeby to udowodnić, przytaczam dopuszczalne wartości, z aktualnie obowiązującej normy Euro V [4]: dla samochodów osobowych wyposażonych w silniki ZI:
* CO 1 g/km * NOx 0,06 g/km * THC (węglowodory) 0,1 g/km * cząstki stałe 0,005 g/km
silniki ZS:
* CO 0,5 g/km * NOx 0,18 g/km * NOx+THC 0,23 g/km * cząstki stałe 0,005 g/km
To może "ekologiczna" energia elektryczna? Argumentacja zwolenników samochodów elektrycznych opiera się na twierdzeniu, że prąd można pozyskiwać także z odnawialnych (alternatywnych) źródeł. Typowa opinia: postawi się kilka wiatraków i nie będzie emisji spalin. 45 TWh/rok wymaga średniej mocy 5137 MW. Jedna elektrownia wiatrowa ma maksymalną moc 2 MW, co już oznacza konieczność postawienia 2600 "wiatraków". Niestety wiatr nie działa w sposób regularny, dlatego tę liczbę należy przemnożyć około pięciokrotnie* - trzeba postawić 13000 sztuk. Wg dokumentu [5] koszt budowy to $1500 za kW mocy! By wytwarzać 45 TWh/rok, należy zainwestować 39 miliardów dolarów... Dodatkowo, żeby dobrze wykorzystać elektrownie wiatrowe, należałoby je kojarzyć z akumulatorami energii - np. elektrowniami szczytowo-pompowymi.
To może próbować budowy elektrowni wodnych? Norwegia całkowicie opiera swoje zasilanie "na wodzie", a u nas elektrownie wodne wytwarzają tylko 3,6 TWh/rok. Niestety, jest przynajmniej jeden problem: ekoterroryści. Wystarczy posłuchać ich wrzasku w kwestii budowy drugiej zapory (z elektrownią) na Wiśle**... Dla porządku - takich elektrowni musiałoby być ok. 50 - po 100 MW każda.
Jedynym źródłem taniej i ekologicznej energii elektrycznej są, moim zdaniem, elektrownie jądrowe. Problem w tym, że ich budowa jest długotrwała i może rodzić protesty. Tymczasem, teoretycznie idealne, elektrownie termojądrowe, nie będą działać w ciągu najbliższych 30 lat. A być może nigdy nie będą działać...
[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Emission_factor" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank [2] http://www.mojaenergia.pl/strony/1/i/503.php" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank [3] http://pl.wikipedia.org/wiki/Elektrownia_Be" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blankłchatów [4] http://en.wikipedia.org/wiki/European_e ... _standards" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank [5] http://www.pgksystem.pl/upload/1846_zm.pdf" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank
*światowa produkcja energii z wiatru to 52 TWh/rok - czyli średnio 5,9 GW. Łączna moc elektrowni wiatrowych to 32 GW. 5,9/32*100%=19% **tu problem jest głębszy, bo bez drugiej zapory (w Nieszawie), pierwsza, nadgryziona zębem czasu (we Włocławku) może się przewrócić. Oznacza to śmierć tysięcy ludzi, kto weźmie odpowiedzialność za te zaniedbania?
Koszty polityczne? Nie upatruj całego zła w motoryzacji. Pamiętaj, że ropa jest potrzebna do produkcji wielu materiałów, np. plastiku. Klawiatura której używasz, obudowa telefonu komórkowego itp. to ropa. Jesteś pewien, że jak zastąpisz ropę czymś innym w motoryzacji to rozwiążesz problem "polityczny"? Pamiętaj też, że jak ropa stanie się zastępowalna to wiele państw mających tylko ropę zbiednieje, przestanie być w centrum zainteresowania. Zostanie im piasek, głód i broń.
_________________
no tears to cry, no feelings left
the species has amused itself to death
|
|